Be om at Gud åpner dører

I menighetens nye visjon står det at «vi vil se mennesker møte Jesus Kristus». Bibelen snakker om at Gud åpner dører «for Ordet», og Paulus ønsker at menigheten skal være med å be om det (Kol. 4,2-6). Kjetil Ausland taler i den podcasten over temaet: «Be om at Gud må åpne dører».

Opplegg for smågrupper

Mange i vår menighet er med i et smågruppearbeid. Gruppene har mulighet til å bruke søndagens tale og et opplegg utformet av pastorene som tema for kveldene de møtes. Les mer om smågrupper her.

Her er opplegget til denne talen:

Søndagens tale hadde overskriften «Be om at Gud må åpne dører». I Kolosserbrevet 4,1-3 oppfordres menigheten til å be om at Gud må «åpne en dør for Ordet så [de] kan forkynne Kristi mysterium». Det er en bønn om at Gud må kalle på mennesker slik at de er åpne for evangeliet. Mange mennesker – mange flere enn vi tror – er søkende og lengter etter at tomheten de føler skal bli fylt. Eksempler i Bibelen er den etiopiske hoffmannen (Apostlenes Gjerninger 8) og Sakkeus (Lukas 19). Evangeliene forteller om mange tegn og under, f.eks. helbredelser. Disse tegnene åpnet dører «for Ordet», og det gjør de også i vår tid. Mange kommer til tro når de er vitne til Guds kraft.

Denne uken har menigheten Bønneuke der vi ber Gud vise oss hvordan vi kan nå nye mennesker for Jesus. I Esra 8,23 står det: «Så vi fastet og søkte vår Gud for dette, og han hørte vår bønn». Det står «vår bønn». Når mange blir enige om å be på samme tid, kan bønnene ha ekstra kraft. Her er bønnetipsene som er gitt:

• Far, vis oss hvordan vi kan nå nye mennesker med det gode budskapet om Jesus
• vi som familie (jeg som enkeltperson)
• vi som menighet
• Far, vis oss noen (tre?) personer eller familier vi skal be spesielt for; både denne uken og i tiden framover
• Far, er det noe spesielt jeg/vi kan gjøre for noen eller si til noen denne uken for at de skal merke din kjærlighet
• Far, takk for at du vil at alle mennesker skal bli frelst (1. Tim. 2,4)
• Far, takk for at Den hellige ånd er med oss når vi gjør noe for deg

Til samtale: Snakk sammen om bønneemnene ovenfor, og hvordan dere kan være vitner når Gud åpner dører.